Saturday, December 18, 2010

Jerk/Stöt

Oa jerk warm-up

Jerk 2x20kg: 5

Jerk 2x24kg: 5
Jerk 2x28kg: 5,10
Jerk/pressouts 2x32kg:3,2
Jerk 2x24kg: 20
Jerk 2x28kg: 10
Jerk 2x24kg:20
Jerk 2x28kg: 5, 5

Oh-holds 2x20kg: 40 sec
Oh-holds 2x24kg: 30 sec

De sista två (over-head, utlåsningen alltså) lade jag till idag efter att ha följt en intressant diskussion på nätet. Jag kanske var för trött idag och att det var därför det blev så kort tid. Viktigt är att komma ihåg att man ska kunna andas. Blir mycket av en flexibilitetsövning. Till min förvåning kände jag av denna övning främst i (1) bålen och, (2), övre ryggen, strax ovanför skulderbladen.

Jag har kört OH-holds förr. Dock blev det för mycket för mig då att kombinera med den övriga stöt träningen - får se hur det känns i morgon och ifall jag börjar med detta lite oftare.

Här är en artikel (LÄNK) som handlar om denna typ av träning/stretching inom vanlig tyngdlyftning. Tar ni igenom det första styckets haranger så är den intressant.

Jag filmar ofta snatch och lc när jag tränar för att räkna reps. Dock är det länge sedan jag tittade ordentligt på en stöt film.
Det såg väl ut som väntat på ont och gott. Det är intressant att kunna jämföra skillnaden i teknik - hastighet, utlåsningar - mellan 28, 32 och 24kg.
Ni som inte sysslat så länge med att dubbelstöt kan notera att klotens bana när jag blir trött/det är tungt. Det tenderar till att bli mer av en "bredare" press-bana än en centrerad stöt-bana. Det är inte optimal stöt-teknik. Dock är det inget fel om man gör så mot slutet av ett set för att få ut några extra reps. Problemet är väl snarare om kloten färdas i press-bana typ från repetion 1 - som för mig med 32kg :-). Både 32 och 28 kg är mer styrketräning än stöt-träning för min del bör jag tillägga.

Julafton redan på fredag!

0 comments:

Post a Comment