Thursday, November 25, 2010

Hemligt ryska snatch-hjälpmedel för 10,-.

Nu när vintern har satt in har billiga fingervantar börjat dyka upp i butikerna. Då är det bra läge att bunkra upp med snatchvantar. Hittade fleece-vantar för 10,- paret på Hemköp och köpte tre par. 
Fleece-vantar är min favorit - de är ordentligt hala men känns inte alltför otympliga. Nackdelen är att de slits. Kör även med ett par kraftiga trägårdshanskar med gummerad handflata från Netto (jag vränger dom ut och in för snatch). De är lika hala, verkar outslitliga, men är något otympliga. Sen kan man som sagt kombinera med talk, eller "baby-puder".
 
Det är ett gammalt ryskt hjälpmedel för att bygga upp handstyrka, grepputhållighet och få en bra volym för tekniken. Landslagscoachen Sergey Rudnev, som ni som ska på IKSFA-lägret kommer att träffa, menar att handskar får en 16kg att motsvara en 24kg.
Säg att du snatchar 24kg; efter den vanliga snatchträningen kör 10minuter snatch med handskar och 16kg. Träna först upp dig så att du klarar 10 minuter med ett handbyte. Öka sedan tempot så att du klarar 100 reps per sida (Obs! fortfarande ett handbyte/10 minuter) (thanks all of you who explained this with gloves and snatch to me).
När du sätter detta kommer du att kunna göra mycket fler snatchar med 24kg innan ditt grepp ger upp.

Tillbaka till den gråa verkligheten... jag använder 12kg och kan klara 10minuter med ett handbyte om jag är utvilad från start. 100/100 reps finns inte på kartan. Trots min blygsamma nivå så har dessa handsksnatchar ändå förbättrat mina 24kg snatchar påtagligt från ca 36/36 till ca 49/49 (man vet aldrig riktigt med snatch) under några månaders tid.

Det är dock riktigt hårt att avsluta ett pass på detta vis. Vikten är så låg att du kan alltid kämpa dig till ytterligare ett reps, och ett till... Det är inte alltid som jag orkar denna träningsform och ibland bromsar jag för att inte överanstränga greppet.

0 comments:

Post a Comment