Monday, May 31, 2010

Svenska Mästerskapet i kettlebells (enarms lång cykel) & en bra fråga


Mer info har kommit upp på Spartans hemsida om SM och med en snygg regel-översikt: LÄNK
Jag vill också påminna om min gamla text "Regler och kommentarer för Girevoy Sport": LÄNK
(Oj! "549 reads" för en text på svenska om en så liten sport)

Lars frågar

I förra inlägget ställde Lars en bra fråga:

Jag är nyfiken på det SM som ska genomföras i Gbg i december. Vet du vart det finns information om tävlingen, ev. kval och vad som är ett konkurrenskraftigt resultat för herrar -85 kg One arm LCCJ 16 resp. 24 kg?
Är nybörjare inom GS och skulle uppskatta lite info.
Mvh Lars

Så här svarade jag:
Hej Lars! Kul att du fastnat för GS också....
Konkurrenskraftigt antal lyft är svårt att svara på eftersom kvalen inte har hållits :-). Det är inte heller ett traditionellt lyft för herrar så det finns inte så mycket resultat från andra tävlingar att titta på.

Vild gissning:
65/65 med 16kg skulle vara mycket bra - kanske vinnaren?
50/50 med 24kg skulle nog också kunna vara en vinnare bland herrar.

De två gissningarna ligger ju ganska nära varandra, men det är för att jag tror att det är svårt att hinna fler repetitioner på den givna tiden.

Så långt så väl. För mina gissningar tittade jag bland annat på WKC's ranktabell för damer som finns i högerkolumnen.

Men sen' tänkte jag att Lars kanske inte menade "konkurrenskraftig" i bemärkelsen att man ska vinna SM:et - utan var man bör ligga för att kunna vara med utan att behöva skämmas. Jag vet ju inte om det var så Lars tänkte, men det är en fråga som många andra har ställt mig. Jag - och andra - har också ställt den frågan till arrangörer av andra tävlingar. Svaret blir alltid, uppfyller man de formella kriterierna på tävlingsinbjudan så är man hjärtligt välkommen. Punkt.

Jag menar att det viktigaste är inte hur många reps man gör. Det är roligare för alla om det är fler som deltar. GS är ju en individuell sport så gör du bra eller dåligt ifrån dig så berör det ju egentligen ingen annan.

Det viktiga är snarare att man gör sitt bästa att följa reglerna. Viktigast av allt är givetvis att tänka på säkerheten, särskilt under uppvärmningen får man vara på sin vakt så att man har fritt utrymme omkring sig. Ingen show-off av fräcka men farliga tekniker där vikten kan flyga iväg.

Sen' får vi se hur det blir med kvalen. Är det väldigt många som vill vara med, så kanske alla inte kan vara med. Var med i kvalen, det är ett bra sätt att vänja sig vid tävlingsformatet så blir det inte så mycket nytt i december.

Här är ju en film som jag gjort och lekt vilt med min nya software. Kort men naggande god och oa lc:

0 comments:

Post a Comment