Saturday, January 30, 2010

Snatch & pulsmäterier

Oa swing 16kg: 10/10 (110bpm)

Snatch 16kg: 10/10 (125bpm)
Snatch 20kg: 5/5 (130bpm), 54/58 (8min, 181bpm), 10/10
Snatch 24kg: 10/10 (almost dead hang snatches)

Oa swing 30kg: 2x 20/20 (161bpm & 163 bpm, respectively)

Ja, jag har alltså gått och skaffat mig en pulsklocka. Jag brukar inte komma överens med kluriga elektroniska inställningar och ville ha nåt billigt - Claes Ohlsson's à 500,-.

Den innehåller ändå för många effekter för min smak (typ förprogrammerade träningsprogram & dito bs), men verkar jämförelsevis basic. En fördel med dyrare modeller kanske är om klockan uppfattar signalerna på längre avstånd; att man kan lägga själva klockan en bit bort när man tränar. Claes Ohlsson-modellen verkar trivas bäst om man bär den på sig, jag fäste den i byxlinningen - det funkade fint.

Siffrorna
Hittad ett par olika förslag på vad min maxpuls ska ligga på: nånstans mellan 189 bpm respektive 178bpm (LÄNK).

Om mätarens pulsvärden stämmer så borde snatch vara en bra cardio-träning då jag kom upp i 181bpm. När jag kollade under setet så låg jag mestadels på 175-179 bpm. Har alltid haft rätt hög vilopuls, även när jag varit vältränad konditionsmässigt. Förresten, drack en vinare igår - kanske höjer det pulsen också?

Men dagens snatchar kändes inte på långa vägar lika hjärtkrävande som lccj - ska bli kul att se om känslan stämmer.

Intressant var att det gick så fort att komma upp i puls och sedan ligga kvar där, även de korta 10/10 seten verkar visa på en snabb stegring.

Nu är jag egentligen inte så intresserad av absoluta mätvärden utan är ute mest efter att få en bild av intensiteten mellan olika pass. Planen är att börja med lite löpträning där jag ligger en bit under maxpuls, typ 160bpm (det ska vara bra GS-komplement).

Det här är ju underbart - världen är inte längre begränsad till inte bara ranktabeller, pyramider, & rpm - men nu kan man krydda det hela även med pulsslag per minut.

0 comments:

Post a Comment