Showing posts with label damer kettlebells. Show all posts
Showing posts with label damer kettlebells. Show all posts

Monday, May 10, 2010

Träna med träningsvärk

Oa swing + snatch 16kg: 10/10
Snatch 20kg: 5/5, 55/55, 15/15

Clean 2x20kg: 20
Clean 2x24kg: 2x 20reps

Får bli jerks imorgon. Träningsvärk i underarmarna. Efter lyften i lördags fick ena tränaren, Thomas, mig att köra lite på slagträning på mittsar. Minst 3 år sedan sist. Grymt kul när det är en duktig som håller plattorna. Men ack vilken träningsvärk idag - även i sneda bukmusklaturen.

Här (LÄNK) berättar Uddevalla Kettlebells lite om rank-försöken (det är väl bäst att säga "försök" tills man fått det godkänt :-). De har precis påbörjat ett samarbete med Drott också.

Funderat mer på den tyska tävlingen 6/6 och börjat kolla i tågtidtabellsdjungeln. Blivit väldigt sugen på att åka. I så fall vill jag nog köra lccj - därav dagens cleans.

Söndag

Löpning 5 km
Wrist roller 10kg kontinuerligt upp och ner i 3min
senare
Farmhold 2x20kg i 3min

Addendum

Missa inte Thierrys rapport från den italienska tävlingen i helgen (LÄNK). Thierry gjorde 55 lccj-reps vid en kroppsvikt om ca 70kg - det är ju så man skäms :-). Snygga reps med.

Tuesday, October 6, 2009

Intressant artikel

En spännande (gammal och bortglömd?) artikel av Lorraine Patton om GS-träning (snatch):

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/416/

Upplägget är nog intressant även för er som tränar snatch i största allmänhet och/eller, i likhet med mig och många andra, har snatch-relaterade axelproblem ibland.

Jag har träffat Lorraine Patton på riktigt - det är en bestämd men mycket trevlig dam. Det var förresten hon som drog igång detta med Cross World-tävlingar.

Hittade artikeln genom en länk av den kunnige Eugene där han ger lite spännande sammanhang (LÄNK). Jag håller dock inte med om att cykliska träningsupplägg odyl, skulle vara okänt bland kettlebell-lyftare utanför Ryssland. I alla fall jag har känt till det ett par år.

Kanske är det snarare så att i Amerika saluför ett dominerande GS-företag ett specifikt träningsupplägg mycket nitiskt på bekostnad av andra varianter. Fitness-branschen...! :-)

Thursday, August 6, 2009

Enarms lccj, damer


One arm long cycle
I östeuropa är många kvinnliga lyftare negtivt inställda till att träna stöt. Det finns föreställningar om att det kan skada brösten. Följdaktligen tävlar kvinnor bara i ryck, och de två stora idrottsorganisationerna IUKL och IGSF erkänner officiellt bara ryck som ett tävlingslyft i dam-klassen.

Det är inte farligt med stöt för damer (självklart inte!). I de nya kettlebelländerna tränar damer i stöt och USA-organisationen WKC erkänner enarmsstöt och enarms-lccj i tävling och rankning på damsidan.

Likaså i Crossworld tävlar damer i enarms lång cykel liksom stöt. Ni kanske minns Chunhuas imponerande biathlon-insats (damversion = enarmsstöt och ryck), i det svenska teamet i mars -09?

Många kvinnor i "nya" kettlebelländer vill att dessa enarmslyft ska bli tillåtna även i de stora girevoy sport förbunden. Detta för att möjliggöra en mer varierad tävling och träning vilket är viktigt för att bredda idrotten. Tex kan "nybörjarslitaget" i händerna vid ryck vara avskräckande för damer om de inte - som män - kan varva det med stöt- och lång cykel-träning.

Ett historiskt steg var därför att IUKL vid Ventspils Atlants stod värd för en fem-minuters uppvisning i lc för damer. Bland andra Finland, USA, Norge deltog. Det var en tekniskt snygg uppvisning vilket borde ha haft ett visst "övertalningsvärde".

Det kommer säkerligen filmer på youtube från detta event.

I väntan på detta - en film med enarms stöt från en WKC-tävling:
En tendens bland flera kvinnor i början av stöt-träning är att de hoppar så att de lämnar golvet (även med framfoten). Det är helt rätt tänkt, stöt bygger ju på benen. Fast att hoppa är inte bra för balansen när du börjar bli trött. Vidare förlorar du markkontakten och kan inte stöta "från golvet" i den sista delen i 1a stötfasen (tredje steget i the triple extension). Det kan också försvåra en snabb och distinkt 2a dip + utlåsning däri. Tja, detta gäller om man tränar GS-stil alltså.